Over de grens - Reisverslag uit Sivry-sur-Meuse, Frankrijk van opwegnaarsantjordi - WaarBenJij.nu Over de grens - Reisverslag uit Sivry-sur-Meuse, Frankrijk van opwegnaarsantjordi - WaarBenJij.nu

Over de grens

Door: JB

02 Augustus 2018 | Frankrijk, Sivry-sur-Meuse

Een kopje koffie voor vertrek zat er niet in. Restaurant pas om 11.00 uur open. Snel afrekenen, watervoorraad aanvullen en weer verder. De routine van het fietsen zit er al helemaal in. Maar het zitvlees protesteert. Is gebruikelijk na een paar fietsdagen. Nog steeds Wallonië. Kleine dorpjes. Orgeo, Izel, Pin. Een paar lastige afdalingen, slecht wegdek en soms met wel 13% naar beneden. Uitkijken dus. Gaten en scheuren ontwijken. Nauwelijks verkeer in deze bosrijke omgeving. Aan het eind van het bos zien we veel geparkeerde auto’s staan. Toeristen. En als er dan zoveel auto’s staan, dan is er zeker wat te beleven. Een abdij. En niet zomaar een. Een abdij met een brouwerij. Zie hier de Orval brouwerij. Een bijzonder heerlijk Belgisch abdijbier. Valt goed in de smaak, want praktisch alle bezoekers komen weer naar buiten met 1 of meerdere sixpacks. Het is dan nog een klein eindje naar Limes (in ‘t Romeins: grens). We zijn nog maar net Limes en dus de grens over, slaan rechtsaf en worden gelijk getrakteerd op een lang stuk omhoog klimmen. Welkom in Frankrijk. Ook hier kleine dorpjes. Geen winkels (meer). Bij een bijzonder punt, meestal een kerk, een klein cafeetje. Om onze watervoorraad aan te vullen vragen we twee oudjes, die in de schaduw voor hun inmiddels gesloten hotel-restaurant zitten, om l’eau. Onze literflessen Spa worden gevuld. We denken dat het niet de laatste keer is, dat we bij particulieren om water moeten vragen. Het zijn beeldschone dorpjes, maar zo dood als een pier. Avioth, Montmedy, Juvigny. We steken de Loison over en komen dan in Brandeville.
Hier en daar wat monumentjes uit de eerste Wereldoorlog. Markeringspunten b.v. waar het Amerikaanse leger zich bevond op het moment waarop de wapenstilstand op 11 november om 11 uur werd getekend. We rijden richting Verdun. De Grande Guerre 14 - 18 heeft hier geschiedenis geschreven. Grotere slagvelden zijn nauwelijks denkbaar. We komen uit bij de Maas en rijden al een stuk richting Verdun. Tot aan Sivry sur Meuse. Hier is een camping en behalve de bakker is er verder niets. De Nederlandse eigenares van de mooi gelegen camping bakt pizza’s en verkoopt koude drankjes. Tot 20.00 uur Nederlandse tijd.