Cluny, half koers - Reisverslag uit Cluny, Frankrijk van opwegnaarsantjordi - WaarBenJij.nu Cluny, half koers - Reisverslag uit Cluny, Frankrijk van opwegnaarsantjordi - WaarBenJij.nu

Cluny, half koers

Door: JB

09 Augustus 2018 | Frankrijk, Cluny

Mooi Hollands weer. In de nacht nog wat donder en bliksem gehad in Beaune. Wolken verhinderen de zon. Temperatuur een stuk lager, dragelijker. Direct bij het verlaten van Beaune fietsen we al tussen de wijnplantages. We komen dwars door dorpen in plaats van er omheen. Gezellige, knusse dorpjes met opvallend veel terrasjes. Als je druiven teelt, wijn maakt, dan wil je die ook verkopen en drinken natuurlijk. En dan het liefst op een terrasje, in de schaduw.
Hierna komen we weer in kanalenlandschap. Dus fietspaden met weinig hoogteverschil. Veel fietsers onderweg. Ook gezinnetjes met kleine kinderen. Met volle bepakking. Het laatste stuk naar Cluny gaat weer over een voormalige spoorlijn. Kilometerslang licht stijgen of dalen.

Zo rond half vijf komen we in het relatief kleine stadje aan. Het ligt in het Franse departement Saône-et-Loire, regio Bourgogne-France-Comte en er wonen nog geen 5.000 mensen. Maar een gezellig toeristenstadje. En hoe klein het ook is, Cluny, of eigenlijk de Orde van Cluny, heeft in de middeleeuwen een zeer grote invloed gehad op het religieuze, politieke en artistieke leven in West-Europa. Cluny mag je niet missen dus. En zeker de abdij niet. Midden in het stadje,

Maar het levendige stadje laat zich ook van zijn andere kant zien. Ondernemers timmeren hier flink aan de weg. We zijn getuige van een heuse catwalk inclusief rode loper, die voor ons terras wordt uitgerold. In de smalle hoofdstraat. En opeens is het ontzettend druk en lopen lokale bekendheden, van jong tot oud, een beetje onhandig soms, over de rode loper. Ze tonen de nieuwe collecties van de kledingwinkels. Goed georganiseerd en gepresenteerd. Cluny blijft niet alleen in het verleden hangen.

Als de avond valt lopen we nog even over de braderie. Ook hier lokale producten en presentaties en een populair jong muziekbandje. Dit alles tegen het decor van de abdij. Cluny, ook een pelgrimsplek, is geen Santiago of Lourdes. Nee, alles klopt hier nog. Alles nog binnen aanvaardbare proporties. Het stadje is geen kermis geworden. Een prettig verblijf in het stadje dat tevens het eind van ons routeboek is. Deel 1 is uit. We zijn op de helft Nu op weg naar Lyon, de Rhône, Beziers, de Pyreneeën en wat daar achter ligt.

Half koers.