Regen, donder en bliksem in de Beaujolais - Reisverslag uit Montmerle-sur-Saône, Frankrijk van opwegnaarsantjordi - WaarBenJij.nu Regen, donder en bliksem in de Beaujolais - Reisverslag uit Montmerle-sur-Saône, Frankrijk van opwegnaarsantjordi - WaarBenJij.nu

Regen, donder en bliksem in de Beaujolais

Door: JB

10 Augustus 2018 | Frankrijk, Montmerle-sur-Saône

Frans ontbijtje genuttigd, proviand en water voor onderweg ingeslagen. Geen zon, wel donkere wolken. Gaan we dit droog houden. In de verte een flits. We zijn nog maar een paar kilometer onderweg als de eerste druppen vallen. We schuilen even onder bomen en trekken regenkleding aan. Fietsen dan toch nog even door. Als het ook gaat onweren en nog harder begint te regenen schieten we een boerenschuur in. Even later komt de boerin, die in het huis er tegenover woont, ons vertellen dat we daar kunnen schuilen. ‘Mais .....no smoke’. En wij: ‘we don’t smoke’. Duim omhoog. ‘d’accord’. Als we denken dat het voldoende is opgeklaard springen we weer op onze fiets. Even later staan we weer onder een viaduct. We proberen een fietstunnel te bereiken. De Tunnel du Bois Clair. De langste fietstunnel van Europa. Het voordeel van deze fietstunnel is, dat je 1,6 km droog kunt fietsen. We zijn er nog net op tijd. Regen en onweer maken het onmogelijk om door te fietsen. Fluitend karren we door de goed verlichte, vroegere spoortunnel. Om dan aan het eind ervan betere weersomstandigheden af te wachten. Na nog een viaduct als schuilplaats is het pas vanaf 14.00 uur dat we echt weer in gang schieten. We trekken de Beaujolais in. Van wijnboer naar wijnboer, van dorpje naar dorpje. Gestaag klimmen en dalen. Mooie streek. Geen zon en veel zuurstof in de lucht. Dat komt goed uit, want de Beaujolais is zeker niet vlak. Integendeel. Maar je fietst met plezier door die plaatsjes. Met die ‘zonnige’ namen. Julliénas, Fleurie, Belleville.

Even na Cluny moet je kiezen uit 2 varianten. We hebben gekozen voor de variant, die door Lyon gaat. De Beaujolais route. Dus niet via Le Puy. Ook mooi, maar al bekend van die eerdere vakanties in Frankrijk. En Lyon rij je altijd voorbij. Maar nu niet. Zo’n grote stad, 1 of 2 op zo’n grote afstand van 1750 km, is juist heerlijk. Het natuurschoon afwisselen met de dynamiek van een stad. En niet Bordeaux of Marseille is de tweede stad van Frankrijk, nee dat is Lyon. En onze beschreven route brengt ons op een min of meer simpele manier in deze metropool.

We zijn op deze regendag, we klagen niet, tot Montmerie sur Saône gekomen. Opnieuw de Saône dus. Morgen een makkie. Iets meer dan 50 km nog naar Lyon. Een sprint-etappe dus. Laatste winnaar in Lyon: de Italiaan Mateo Trentin in 2013. Maar ook winnaars met illustere namen zoals Ferdi Kubler, Jean Robic, Louison Bobet en Jacques Anquetil. Nederlanders: geen.

Oh ja, hoogtepunt van de dag: de kopstand - Sirsasana - van een Duitser in het kleine tentje naast ons. Ook wel iets voor ons zegt Thomas. We zoeken een yogaleraar.

• 10 Augustus 2018 - 07:53

Jan :

Heb even de tijd genomen om jullie verslag door te nemen en ik zit mee te genieten. Jullie zijn met recht lange - afstand fietsers. Respect daarvoor. Vraag mij een boel dingen af, zoals hoe doe je dat met pech. hebben jullie reservebanden bij jullie en een pomp? Heb zelf inmiddels een paar tochtjes, met een tentje achter op de fiets, gemaakt en probeer het gewicht te beperken... Blijf je mooie verslagen schrijven. ik lees ze graag. Mijn vragen mag je ook pas thuis beantwoorden hoor. groeten van Jan

• 11 Augustus 2018 - 16:43

Jan, ook wij zitten altijd af te wegen wat neem ik mee. Op de lange afstanden, zoals deze begint de keuze al met wel of niet voortassen. Deze keer niet, dus dan nemen we minimaal mee. Ook geen kookgedoe. Maar juist wel een paar gereedschapdingetjes voor de meest fatale ongelukjes. Daar vallen ook banden onder. We nemen altijd 1 reserve buitenband mee. In 7 jaar hebben we die 2 keer ook echt nodig gehad. Grotendeels asfalt, maar er zitten ook gruwelijk slechte off-road stukken tussen. En in combinatie met b.v. een afdaling wil het wel eens fout aflopen. En minstens 3 binnenbrandjes. En mocht het echt bar en boos worden dan ook nog lapgerei. Maar we gaan wel meer en meer uitproberen met minimale bagage. Zelfs met racefiets. Maar kun je dan nog een tentje mee? We komen ook nu veel avonturiers tegen met verschillende hoeveelheden bagage, typen fiets.
    Niet vergeten, dat als je echt lang op pad bent, een paar maanden of langer, dan heb je zeker een standaard hoeveelheid zooi nodig. En dan is je fiets al snel een pakezel met voor- en achtertassen.
    Laten we elkaars ervaringen binnenkort maar eens delen.
    JB

• 25 Augustus 2018 - 08:53

Jan :

Ok Ik begrijp dat het steeds weer een kwestie van wikken en wegen is, Binnenkort een kop koffie,,,

groeten Jan

• 25 Augustus 2018 - 09:45